Perforacja brzucha przez kapsułkę z blistrem

Opisujemy 63-letnią kobietę, której żołądek był perforowany po spożyciu kapsułki opakowanej w blister w czasie hospitalizacji z powodu depresji. Była leczona doustnym lormetazepamem (Noctamid), paroksetyną (Deroxat), buspironem (Buspar) i cyamemazine (Tercian) oraz ranitydyną (Azantac) z powodu wcześniejszego wrzodu dwunastnicy. W trzeci dzień hospitalizacji miała wymioty, ból głowy i bóle brzucha. Była beznadziejna. Stwierdzono nadciśnienie (ciśnienie krwi, 250/120 mm Hg) i łagodny tachykardię (100 uderzeń na minutę). Została przyjęta do służby kardiologicznej. Nifedypinę (Adalate) przepisano w leczeniu nadciśnienia.
Następnego dnia zemdlała dwa razy w ciągu jednej godziny i była napompowana i napadowa. W przypadku echokardiografii i przełyku nie stwierdzono objawów. Jej funkcja hemodynamiczna i nerek uległa pogorszeniu, a bóle brzucha stały się bardziej dotkliwe. W tomograficznym tomografii komputerowej jamy brzusznej wykryto krwiak okołobłoniasty, śledzionę i śródotrzewnowo.
W trakcie laparotomii stwierdzono uszkodzenie tętnicy wieńcowej żołądka i mniejszą skrzywienie żołądka perforowane ostrą krawędzią opakowanej w pęcherze kapsułki acetaminofenu (paracetamol [Dafalgan]). Dochodzenie wykazało, że na oddziale psychiatrycznym pacjent miał receptę na acetaminofen w razie potrzeby na ból zęba. Kapsuła wciąż owinięta w blistry zostały do wykorzystania, ponieważ nie wykazywała żadnych objawów dezorientacji i jej depresja była stabilna.
Zgłaszano przypadki udarowania przełyku za pomocą leków owiniętych pęcherzykami1 i perforacji jelit za pomocą plastiku i folii aluminiowej stosowanych w opakowaniach typu blister.2 Oczywiście spożywanie tabletek z zawijanymi pęcherzykami bez usuwania opakowania jest niebezpieczne. Potencjalne ryzyko dla hospitalizowanego pacjenta można wyeliminować, jeśli pielęgniarka usunie opakowanie.
Agn.s Lurton, Pharm.D.
Jean Ntiruhungwa, MD
Huguette Saillant, MD
Jacqueline Surugue, Pharm.D.
Center Hospitalier Spécialisé de la Sarthe, 72700 Allonnes, Francja
2 Referencje1. Bour B, Blanchi A. Déconditionner les médicaments: une nécessité chez les personnes âgées: 3 cas d impaction .sophagienne. Presse Med 1993; 22: 131-131
Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Norstein J, Krajci P, Bergan A, Geiran O. Perforacja jelitowa po spożyciu tabletki owiniętej blistrem. Lancet 1995; 346: 1308-1308
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
(5)
[podobne: citalopram, agaricus, anastrozol ]
[podobne: słońce ciekawostki, rak plaskonablonkowy, rak podstawnokomórkowy rokowania ]